W dniach 4 – 7 października 2017 roku rusza Międzynarodowe Forum Koprodukcyjne Regiofund. Trudno się nie zgodzić z hasłem, że jednym z głównych filarów Katowic jest kultura. Jej rangę w świecie tworzą wybitne orkiestry na czele z NOSPR-em, liczne festiwale muzyczne, teatralne oraz filmowe. Bardzo się cieszę, że już za chwilę rozsiądę się wygodnie w fotelu i będę pochłaniać filmy.

Idea powstania Regiofund wyrasta z przekonania, że film, z wszystkimi etapami jego produkcji, stanowi kreatywne połączenie interesów wielu podmiotów. Wydarzenie skupia wokół siebie producentów filmowych, przedstawicieli europejskich funduszy filmowych, instytucji finansujących, samorządów terytorialnych, prywatnych inwestorów, nadawców telewizyjnych, a także agentów sprzedaży i dystrybutorów.

Patrycja Młynarczyk, Kierownik/Head of Silesia Film Commission and Silesian Film Fund: 

Zamiana „fun” na „fund” jest sformalizowaniem tego, czym nasze wydarzenie od początku było. Forum, a wcześniej festiwal zawsze stawiało przed sobą profesjonalne wyzwania. Zrezygnowaliśmy z formuły festiwalowej, aby skupić się na rozwijaniu projektów filmowych, które zapraszamy.

Film nie powstaje wyłącznie na planie filmowym. Prace na planie filmowym poprzedzają długie przygotowania, czyli tzw. development (okres rozwoju projektu). Projekty, które będą u nas prezentowane znajdują się w stadium tzw. zaawansowanego developmentu, co oznacza, że mają już gotowy scenariusz, najczęściej również pierwsze źródła finansowania, ale potrzebują dalszych partnerów, żeby doprowadzić projekt do końca.

Patrycja Młynarczyk:

Od tego roku Regiofund to przede wszystkim platforma szkoleniowa, networkingowa oraz miejsce dla rozwoju projektów filmowych. Chcemy, żeby prezentowane u nas projekty opuszczały Forum rozwinięte, a uczestnicy i goście wyjeżdżali z naręczem nowych branżowych kontaktów, umiejętności i inspiracji.

Patrycja Młynarczyk:

Województwo Śląskie obfituje w wydarzenia kulturalne. Instytucja Filmowa Silesia Film, która jest organizatorem Regiofund, w wielu przypadkach partneruje tym wydarzeniom, zwłaszcza związanym ze sztuką filmową. Nasze wydarzenie jest czymś zupełnie unikatowym. Działamy równolegle w trzech sferach: branżowej (pitchingi), edukacyjnej (warsztaty Młody Producent, panele) i upowszechnieniowej (przegląd Regio-Cannes).

Regiofund to również promocja naszego województwa. Zapraszamy do regionu filmowców, prezentujemy im naszej najlepsze lokacje filmowe, pokazujemy filmowy Śląsk. Chcemy, aby lokowali swoje przyszłe projekty w naszych gminach, korzystali z naszych zasobów. Promujemy w ten sposób także działalność Śląskiego Funduszu Filmowego i komisji filmowej, które ułatwiają producentom realizacje filmów na terenie naszego województwa.

Patrycja Młynarczyk:

Widzów z regionu zapraszamy na przedpremierowe projekcje filmów z Cannes: Regio-Cannes. To nie lada gratka dla miłośników kina. Na dystrybucję wybranych do przeglądu tytułów trzeba będzie jeszcze sporo poczekać, tymczasem w kinie Światowid prezentujemy je niespełna 5 miesięcy po ich canneńskiej premierze.

Branżowy program Forum skierowany jest do producentów filmowych, przedstawicieli regionalnych funduszy filmowych i instytutów filmowych z całej Europy, nadawców telewizyjnych, samorządowców chcących promować się przez film, a także przedstawicieli europejskich wydarzeń branżowych poszukujących ciekawych projektów.

Patrycja Młynarczyk:

Pitchingi, to krótkie, kilkuminutowe prezentacje projektów filmowych przed zebranym audytorium. Celem tych prezentacji jest zainteresowanie wybraną produkcją uczestników sesji. W ten sposób producenci poszukują partnerów, inwestorów, ale także dystrybutorów i agentów sprzedaży dla swojego przyszłego filmu.

Patrycja Młynarczyk:

Warsztaty „Młody producent” pomagają zrobić pierwszy krok w świecie produkcji zarówno studentom i absolwentom szkół filmowych jak i młodym profesjonalistom, którzy funkcjonują już w zawodzie bez stosownej edukacji.

Patrycja Młynarczyk:

Zarówno czwartkowe panele, jak i pitchingi odbywają się w języku angielskim, bez tłumaczenia. Czymś zupełnie naturalnym przy organizacji wydarzeń branżowych ogarniających swoim zasięgiem całą Europę, jest posługiwanie się językiem angielskim. Praktykujemy to od samego początku, czyli od pierwszej edycji Regiofun.

Warsztaty „Młody Producent” odbywają się w języku polskim.

Patrycja Młynarczyk:

Selekcji tytułów do przeglądu Regio-Cannes dokonał Adam Pazera, kierownik kina Światowid w Katowicach.

Patrycja Młynarczyk:

W piątek 6 października w kinoteatrze Rialto wręczona zostanie nagroda Border Gate. W tym roku laureatem nagrody jest Michał Kwieciński, jeden z najbardziej cenionych producentów w Polsce, założyciel Akson Studio. Wydarzeniu będzie towarzyszyła projekcja najnowszego filmu wyprodukowanego przez Akson Studio „Atak paniki”.

W sobotę 7 października w ramach Deal Maker’s Tour zabierzemy producentów do Rudy Śląskiej, gdzie będą mieli okazję zwiedzić Muzem PRL. Muzeum dysponuje dużym zasobem elementów scenografii, które zostały już wykorzystane m.in. w filmie Macieja Pieprzycy „Jestem mordercą”.

Patrycja Młynarczyk:

Wręcz przeciwnie. Polska branża filmowa jest świadoma korzyści płynących z tego typu spotkań. Producenci filmowi szukają możliwości rozwoju i okazji do networkingu.

Patrycja Młynarczyk:

W Polsce rynek rozwoju dla młodych producentów nie jest wcale taki słaby. Wystarczy wymienić ofertę edukacyjną Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych (m.in. Spotkania Mini-meet, cykl szkoleń „Sprawna koprodukcja”, Akcelerator KIPA) czy programy prowadzone przez Szkołę Wajdy (np. Kreatywny Development).

Patrycja Młynarczyk:

Do udziału w pitchingach zapraszamy nie tylko rodzime produkcje. W tym roku wśród dziesięciu wybranych do pitchingu projektów są cztery z Polski. Prezentowane u nas projekty są przygotowywane jako międzynarodowe koprodukcje, co oznacza, że w ich realizacji wezmą udział przynajmniej dwa kraje. Dlatego bardzo precyzyjnie dobieramy projekty, ale także odbiorców.

Poprzeczkę stawiamy sobie bardzo wysoko. Staramy się, żeby producenci zwracali się do osób, które takiego właśnie projektu poszukują. Już na etapie naboru do pitchingu prosimy producentów, żeby wskazali w formularzu, kogo chcą u nas spotkać. Za organizację Forum, w tym za selekcję projektów odpowiedzialni są pracownicy Silesia Film Commission, komórki organizacyjna Instytucji Filmowej Silesia Film, którzy na co dzień mają kontakt z producentami.

Patrycja Młynarczyk:

Oczywiście. Najważniejsze, że coraz więcej filmowców się o tym przekonuje. W sierpniu w Rudach Raciborskich sceny do swojego najnowszego filmu realizował nagrodzony Oscarem reżyser Paweł Pawlikowski.

Mamy w regionie cały zasób zróżnicowanych lokacji, otwarte na filmowców samorządy, firmy i specjalistów w branży filmowej, co jest bezpośrednio związane z działającym w Katowicach Wydziałem Radia i Telewizji UŚ. Mamy także doskonałe narzędzia w postaci Śląskiego Funduszu Filmowego oraz Silesia Film Commission, a także Forum Regiofund, które promują ten nasz filmowy Śląsk.

Patrycja Młynarczyk:

Konsekwentnie będziemy szukać ciekawych projektów filmowych do pitchingów oraz nowych tematów do dyskusji podczas branżowych paneli.

Patrycja Młynarczyk:

Słońca. Żeby goście i uczestnicy Regiofund zobaczyli, jak piękny jest nasz region:)