Widzieć więcej?

Film może być wykorzystywany w edukacji, terapii i rozwoju? Czy kino jest odbiciem naszego życia i może być także jego kreatorem? Na te i wiele podobnych pytań badacze i teoretycy filmu próbują znaleźć odpowiedź. Ponad 120-letnia historia X muzy pokazuje, że niezależnie od nurtu, gatunku i nakładu pracy ekipy filmowej, każdy seans może cieszyć nie tylko wzrok ale i serce.
Statystyki nie kłamią i informują nas, że w 2017 roku polskie kina odwiedziło 56 i pół miliona widzów! To najlepszy wynik od 1989 roku. Jedna czwarta widowni wybrała rodzimą kinematografię.
W 2017 roku 23,41 proc. widzów kupiło bilety na polskie filmy. Z danych firmy Box Office.pl wynika, że na 20 najpopularniejszych polskich filmów sprzedano łącznie 12 655 530 biletów. Trzy polskie filmy („Listy do M.3”, „Botoks”, „Sztuka kochania. Historia Michaliny Wisłockiej”) znalazły się w pierwszej piątce najpopularniejszych filmów. W przypadku polskich filmów od lat zauważam pewną prawidłowość: podaż kształtuje popyt. Jeśli w kinach są polskie filmy i jest ich sporo – to ludzie na nie chodzą. Banalne, ale prawdziwe.  – źródło
Czy 2018 rok przyniesie znaczące zmian, a wzrost frekwencji się utrzyma? Za kilka miesięcy będziemy mieli twarde dane.
18491534_1427901490601066_7775490546371246094_o
Minęły wakacje i trzeba ostro zabrać się do pracy nad kolejnymi przedsięwzięciami. Wraz z Uniwersytetem SWPS i Centrum Sztuki Filmowej / Kino Kosmos w Katowicach serdecznie zapraszam na IV edycję „Filmowych Psycho-Tropów”.
Ruszamy 10 października 2018 r. / godz. 18.00.  W tym roku stawiamy na nowości repertuarowe, pozycje kultowe i filmy mało znane szerszej publiczności. Będą też warsztaty przed prelekcjami wykładowców! Spotkania skierowane są do tych osób, które interesują się tajnikami ludzkiej psychiki. Będzie to ponownie – kino mocnych wrażeń.
Kolejny rok (szkolny) spotkań psycho-tropowych minął. I tak jak zawsze fantastyczna publiczność. Chłonna, wymagająca, otwarta na „filmowe wyzwania”. Tym razem postanowiliśmy przyjrzeć się ponownie wielkim dziełom i wielkim twórcom. No właśnie, dla niektórych ponownie, a dla wielu po raz pierwszy. I to nas raduje wielce. Rośnie kolejne pokolenie inteligentnych, młodych ludzi dla których nazwiska takie jak Coppola, Lynch, Fellini – są „konotowalne” i w wielu przypadkach ważne. Kultura oglądania filmów na sali kinowej nie ginie. Nie zastąpi nam tych wspólnych spotkań ekran retina i nowy model X (choć są bardzo fajne). Nawet poznawanie znanych nam  dzieł od strony psychologicznej, otwiera nowe furtki w umysłach, a to służy tylko dobrze nam wszystkim. Miłe Panie i Panowie rozstaliśmy się na czas wakacyjnych upałów by powrócić z nowymi koncepcjami na nasze psycho-zajęcia. Znając uniwersyteckich prelegentów – będzie odważnie i intrygująco. – Mariusz Ciszewski / Specjalista ds. edukacji filmowej / Kino Kosmos

Wraz z Agnieszką i Michałem myślimy również nad III edycją Konferencji „Filmowe Psycho-Tropy”. Na bieżąco będę o tym informować. Wspominając w poniższym wywiadzie, film jest bazą do pracy – utrwala pewien subiektywny obraz rzeczywistości. Niezmiernie ważne jest również to, że posiada zasięg masowy i wpływa na zbiorową świadomość społeczną. I to wielka sztuka, aby pracować z ludźmi i nauczyć ich refleksyjnego, krytycznego odbioru przekazu medialnego. Filmy są subiektywnym medium, ale my widzowie możemy zostać nauczeni i wypracować kompetencje medialne jak patrzeć krytycznym, często psychologicznym okiem na film.

  • WYWIAD – RADIO EM CZ.I:

Przyglądajcie się bliżej również bohaterom i twórcom filmowym. Analizujcie proces konstruowania postaci filmowej, zabiegi prowadzące do jej uwiarygodnienia, służące wywarciu konkretnego wrażenia na widzach. Zachcam również do refleksji nad warsztatem pracy aktora, przygotowywania się do odgrywania roli i mierzenia się z psychologiczną złożonością odgrywanego bohatera.

  • WYWIAD – RADIO EM CZ.II:

 

22791851_1587958431262037_6244357063473247112_o

Pokłosiem naszej Konferencji są dwa tomy Film w edukacji i profilaktyce. Na tropach psychologii w filmie. Część 1 oraz Film w terapii i rozwoju. Na tropach psychologii w filmie. Część 2. Pierwszy tom poświęcony jest wykorzystaniu filmu w edukacji i profilaktyce, ukazuje również kontekst filmowej fikcji i rzeczywistości, istotny dla odbioru różnych działań z filmem. Drugi tom książki zwraca uwagę na potrzebę i możliwości wykorzystania filmu w edukacji psychologów i terapeutów oraz na rolę filmu we wspieraniu rozwoju, a także na szanse i zagrożenia, jakie niesie ze sobą zastosowanie filmu w terapii. Dodatkowo znaleźć można tam rozdziały odnoszące się do zmian społecznych, którym towarzyszą filmy.
Bogactwo zarówno istniejących, jak i potencjalnych zastosowań filmu w psychologii i psychologii w filmie jest imponujące. Idea wprzęgnięcia psychologii w poszukiwanie w filmie wartości edukacyjnej jest godna uwagi i poparcia. Pozytywnie oceniam wybór najistotniejszych zadań pracy z filmem do kształcenia psychologów, a następnie ułatwiania im pracy w podstawowych dziedzinach działalności. Proponowaną monografię uważam za wartościową, konsekwentnie promującą zastosowanie jednej z głównych form sztuki medialnej, jaką jest film, do praktyki psychologicznej. – Prof. zw. dr hab. Zofia Ratajczak
Obcowanie z filmem wzbogaca obszar naszych doświadczeń, pozwala przeżyć sytuacje, które wykraczają poza znany nam obszar rzeczywistości. To poszerza granice naszego wewnętrznego świata. Ma także znaczenie profilaktyczne, pozwala uniknąć pewnych zagrożeń. Używając filmu jako formy edukacji i działań profilaktycznych, musimy mieć na uwadze konieczny proces przygotowania do jego odbioru, różne formy pracy nad materiałem dostarczonym widzowi, pomoc w zrozumieniu emocji, jakie wzbudza, rozważenie do jakich działań może motywować.

film-w-edukacji-i-profilaktyce

Podczas tegorocznej Konferencji motywem przewodnim był bohater i twórca filmowy. Dlaczego często utożsamiamy się z postacią na ekranie i pomimo, że czyni zło to kibicujemy mu? Czy wiedza psychologiczna przydaje się twórcom filmowym, a reżyserzy, scenarzyści i aktorzy chętnie do niej sięgają?

Gośćmi dyskusji prowadzonej przez Magdę Miśkę-Jackowską (RMF Classic) byli m.in. reżyserzy: Anna Jadowska i Mariusz Palej . Posłuchajcie jak wyglądały kulisy pracy nad filmem Za niebieskimi drzwiami i doceńcie proszę odpowiedzialność, z jaką Mariusz Palej podchodzi do swoich dzieł, a przede wszystkim do aktorów, z którymi pracuje. Anna Jadowska, reżyserka Dzikich róż, podzieliła się m.in. refleksją dotyczącą pozycji kobiet w branży filmowej, przyznała też, że sięganie do specjalistycznej wiedzy psychologicznej w celu wydobycia realizmu bohatera nie jest jej obce.

  • WYWIAD – RADIO RMF CLASSIC CZ.I:

Z kolei Aleksandra Zenowicz-Wielbska i Ewa Serwotka, autorki książki Psychologia osiągnięć dla twórców filmowych, wskazywały na wyzwania psychologiczne związane z pracą w branży filmowej oraz możliwości szkolenia pracowników różnych „pionów” filmowych. Mogę zatem śmiało stwierdzić, że relacja filmu i psychologii jest mariażem bardzo owocnym, z czego czerpią nie tylko obie dziedziny, ale przede wszystkim widzowie.

IMG_1161

14 września 2018 r., godz. 18.00

Psyche Books&Cafe Warszawa

ul.Chodakowska 19/31
03-815 Warszawa
(Kampus Uniwersytetu SWPS)

Badacze X muzy zgodnie uważają, że film ma w sobie nieodkryte tajemnice i warto o nich dyskutować. W końcu materia filmu bardzo silnie wkracza do naszego wnętrza i jesteśmy utkani z tej materii, dla której nasze krótkie życie jest matrycą. Serdecznie zapraszam wszystkich na ww. wydarzenie. Będę rozmawiać z praktykami  i teoretykami, osobami na co dzień zajmującymi się filmem, edukacją filmową i filmoterapią. Tytuł spotkania nosi nazwę: Na tropach psychologii w filmie. Jak wykorzystać film w edukacji, terapii i rozwoju?
Choć film może wpływać na widza w sposób ewidentny, to, czy mówimy o działaniu leczniczym? Podczas spotkania zastanowimy się również nad przyszłością edukacji filmowej oraz w którą stronę zmierzają współcześni twórcy. Jakie są tendencje, które potęgują tworzenie nowych nurtów. Zaproszeni goście położą szczególny nacisk na praktyczne wykorzystanie filmu w edukacji i rozwoju. W końcu film może stanowić narzędzie wspomagające, wyzwalające rozmowę na dany temat, jednakże będąc czynnikiem leczącym dusze i ciało?
IMG_0595
Zaproszeni goście:
dr Agnieszka Skorupa – psycholog, pracuje w Instytucie Psychologii na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Naukowo zajmuje się szeroko rozumianymi różnicami indywidualnymi, a szczególnie zachowaniem człowieka w sytuacjach skrajnych i ekstremalnych. Jej praca doktorska dotyczyła adaptacji człowieka do warunków izolacji polarnej. Obok analizy sytuacji ekstremalnych jej wielka pasję stanowi dydaktyka psychologii poprzez film. Od ponad dziesięciu lat prowadzi różnorodne warsztaty skierowane do młodzieży i dorosłych. Wraz z Michałem Brolem opracowała autorski program psychologicznej pracy z filmem, który realizowany jest jako fakultet na kierunku psychologia. W myśli idei PPF prowadzone są również różnorodne zajęcia pozauniwersyteckie. Współredaktorka podręcznika „Psychologiczna Praca z Filmem”, książek „Film w edukacji i profilaktyce” i „Film w terapii i rozwoju” oraz publikacji „Człowiek wobec gór”. Przewodnicząca Komitetu Naukowego konferencji z cyklu „Filmowe Psycho-Tropy”, pomysłodawczyni i współautorka programu profilaktyki HIV/AIDS realizowanego na terenie województwa śląskiego. Członek Z-Teamu, wraz z którym wdraża w Polsce program Heroic Imagination Project (HIP).
 ————————————————————————————————————————————————–

Martyna Harland – psycholog Uniwersytetu SWPS, absolwentka Interdyscyplinarnych Studiów Doktoranckich SWPS, a także Warszawskiej Akademii Filmowej. Pracuje jako dziennikarka kulturalna w TVP, gdzie łączy zainteresowanie kulturą i psychologią. Tworzyła programy: „Kocham Kino” TVP2 z Grażyną Torbicką (program skończył się w marcu 2016r) czy program publicystyczny „Hala Odlotów” z Katarzyną Janowską (skończył się w styczniu 2016r) oraz „Niedziela z” TVP Kultura. Prowadzi rubrykę filmoterapeutyczną w magazynie „Sens”, gdzie co miesiąc rozmawia o aktualnych premierach filmowych z Grażyną Torbicką. Współpracuje, jako dziennikarka z „Gazetą Wyborczą Magazynem Świątecznym”. Tworzy kinowy cykl filmowy „Filmoterapia z Sensem”. Członkini Stowarzyszenia Kobiet Filmowców. W psychologii zajmuje się tematyką emocji i inteligencji emocjonalnej oraz psychologią pozytywną: szczęściem, zdrowiem oraz jakością dobrego życia. Prowadzi badania nad wpływem filmoterapii na rozwój i samoświadomość oraz rozumienie emocji. Na Uniwersytecie SWPS prowadzi zajęcia z zakresu psychologii emocji i motywacji, psychologii społecznej, perswazji wizualnej, filmoterapii oraz nowego filmoznawstwa.

 ————————————————————————————————————————————————–
dr Karol Jachymek – kulturoznawca, filmoznawca, doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Katedrze Kulturoznawstwa Uniwersytetu SWPS w Warszawie. Stypendysta Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej (2013). Koordynator, wykładowca i współtwórca School of Ideas – nowoczesnego kierunku służącego projektowaniu innowacji społecznych i społeczno-biznesowych. Prowadzący zajęcia w ramach Nowego Filmoznawstwa Uniwersytetu SWPS. Zajmuje się społeczną i kulturową historią kina (zwłaszcza polskiego) i codzienności, metodologią historii, zagadnieniem materiałów (audio)wizualnych jako świadectw historycznych, problematyką ciała, płci i seksualności, wpływem mediów na pamięć indywidualną i zbiorową, społeczno-kulturowymi kontekstami mediów społecznościowych oraz blogo- i vlogosfery, a także wszelkimi przejawami kultury popularnej. Współpracuje m.in. z Filmoteką Szkolną, Nowymi Horyzontami Edukacji Filmowej, Against Gravity, KinoSzkołą i Filmoteką Narodową – Instytutem Audiowizualnym. Prowadzi warsztaty i szkolenia dla młodzieży i dorosłych z zakresu edukacji filmowej, medialnej i (pop)kulturowej oraz myślenia projektowego i tworzenia innowacji społecznych. Autor książki „Film – ciało – historia. Kino polskie lat sześćdziesiątych”.
Serdecznie zapraszam!