Materia filmu bardzo silnie wkracza do naszego wnętrza i jesteśmy utkani z tej materii, dla której nasze krótkie życie jest matrycą.

I jak? Zadowolona? Takie pytania padają od kilku dni. Jak mogę nie być skoro II Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Filmowe Psycho-Tropy. Bohater i twórca filmowy” przyciągnęła aż 251 osób z całej Polski!? W dniach 12-13 kwietnia 2018 roku pojawili się studenci, wykładowcy i mentorzy z: Uniwersytetu Jagiellońskiego, SWPS Uniwersytetu Humanistycznospołecznego, Uniwersytetu Warszawskiego, Uniwersytetu Śląskiego, Uniwersytetu Gdańskiego, ASP, Szkoły Filmowej z Łodzi czy Uniwersytetu im. A.Mickiewicza w Poznaniu.  Jestem wzruszona, a dobry feedback dodaje skrzydeł do dalszych działań.

Kino jest odbiciem naszego życia, a może być także jego kreatorem. Impulsem do stworzenia kolejnej edycji był dialog wielu środowisk. Uważam, że film ma w sobie nieodkryte tajemnice i warto o nich dyskutować. Przez dwa dni zastanawialiśmy się jak siłę filmu można wykorzystać w praktyce i myślę, że to nam się udało.

„Konferencja zgromadziła filmoznawców, psychologów, nauczycieli, osoby wykorzystujące film w codziennej pracy, studentów i wszystkich pasjonatów kina. Już wiemy, że nawiązane zostały liczne kontakty, padły propozycje współpracy badawczej i praktycznej. Wysłuchaliśmy 5 wykładów oraz prawie 75 wystąpień podczas 12 sesji tematycznych. Oprócz tego odbył się panel dyskusyjny na temat związku psychologii i twórczości filmowej oraz 9 ciekawych warsztatów – Michał Brol, Przewodniczący z ramienia Uniwersytetu Śląskiego. Podwójnie cieszy mnie fakt, że nasza główna grupa docelowa czyli nauczyciele i pedagodzy wychodzili zadowoleni z warsztatów bo przyszli po praktyczne rozwiązania i je otrzymali.

KSIĄŻKA ABSTRAKTÓW

IMG_0654

W ramach II Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Filmowe Psycho-Tropy” przyglądaliśmy się bliżej bohaterom i twórcom filmowym. Wspólnie analizowaliśmy proces konstruowania postaci filmowej, zabiegi prowadzące do jej uwiarygodnienia, służące wywarciu konkretnego wrażenia na widzach. Zachęcaliśmy również do refleksji nad warsztatem pracy aktora, przygotowywania się do odgrywania roli i mierzenia się z psychologiczną złożonością odgrywanego bohatera.

Z kolei w aspekcie edukacyjnym poszukaliśmy bohaterów filmowych, którzy stanowią wzorce i antywzorce dla grup, z którymi pracujemy. Rozważyliśmy zjawisko identyfikacji z bohaterem oraz jego możliwe konsekwencje dla działań widzów. Na koniec poświęciliśmy również uwagę trafności doboru filmów do działań dydaktycznych i profilaktycznych.

IMG_0503

„Czy wiedza psychologiczna przydaje się twórcom filmowym, a reżyserzy, scenarzyści i aktorzy chętnie do niej sięgają? Jak się mają wyniki badań naukowych do tego co sami myślą o sobie i swoich dziełach „ludzie filmu”? Czy na planie filmowym jest miejsc dla psychologa? Odpowiedzi na te i inne nurtujące pytania z pogranicza filmu i psychologii mieliśmy okazję poszukiwać podczas panelu dyskusyjnego, który odbył się w drugim dniu konferencji.

Gośćmi specjalnymi panelu byli reżyserzy: Anna Jadowska i Mariusz Palej oraz psycholożki – naukowcy i praktycy: Aleksandra Zienowicz-Wielebska, Ewa Serwotka oraz dr hab. Barbara Mróz prof. UO. Słuchacze panelu mieli niewątpliwą przyjemność poznać kulisy pracy nad filmem Za niebieskimi drzwiami i docenić odpowiedzialność z jaką Mariusz Palej podchodzi do swoich dzieł, a przede wszystkim do aktorów, z którymi pracuje. Anna Jadowska reżyserka Dzikich róż podzieliła się m.in. refleksją nad pozycją kobiet w branży filmowej, przyznała też, że sięganie do specjalistycznej wiedzy psychologicznej w celu wydobycia realizmu bohatera nie jest jej obce.

Aleksandra Zenowicz-Wielbska i Ewa Serwotka wskazywały na wyzwania psychologiczne związane z pracą w branży filmowej oraz możliwości szkolenia pracowników różnych „pionów” filmowych. Natomiast prof. Barbara Mróz podzieliła się wnioskami ze swoich unikatowych badań wybitnych polskich aktorów. Rozmowę prowadziła Magdalena Miśka-Jackowska, w sercu miłośniczka filmu i muzyki filmowej, zawodowo prezenterka radia RMF Classic, autorka licznych programów poświęconych sztuce filmowej.” – dr Agnieszka Skorupa, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Pedagogiki i Psychologii Przewodnicząca Komitetu Naukowego.

IMG_1271

Podczas Konferencji uczestnicy mogli wziąć udział w trzech z dziewięciu, bardzo interesujących warsztatów:

  • Odkryj w sobie antybohatera. O znajdywaniu wzorców w antywzorcach – mgr Sylwia Wojtysiak, Poznański Ośrodek Psychoterapii Integratywnej
  • Filmowa lekcja empatii. Jak kształtować postawę empatyczną wśród dzieci i młodzieży poprzez kontakt z dziełem filmowym?  – dr Joanna Zabłocka-Skorek, Kino Szkoła
  • Wytrwałość psychiczna – mistrzowskie strategie polskich twórców filmowych jako pozytywny przykład dla uczniów  – Aleksandra Zienowicz-Wielebska, Ewa Serwotka, Fundacja Sportu Pozytywnego
  • Twórca i tworzywo, czyli analiza wybranych autotematycznych filmów dokumentalnych zrealizowanych przez studentów reżyserii PWSFTviT w Łodzi – Sławomir Kalwinek, Szkoła Filmowa w Łodzi; Stowarzyszenie Edukacyjno-Kulturalne „Venae Artis”
  • Nowe Horyzonty pracy z filmem. Identyfikacja, empatia, narracja – Krzysztof Kasprzyk, Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
  • Jak wykorzystać kino do budowania szczęścia? – mgr Martyna Harland, Filmoterapia.pl
  • Od bohatera do lidera – film a kształtowanie postaw – Karolina Giedrys-Majkut, Anna Kawalska, Fundacja Generator, Centrum Edukacji Obywatelskiej
  • Być albo nie być Szekspirem  – mgr Anna Ratkiewicz-Syrek, Uniwersytet Gdański; Gdański Teatr Szekspirowski
  • Podróż bohatera – czyli jak napisać scenariusz filmowy w 12 krokach – Kamila Ogrodowiak, Paweł Miąsek, SWPS Uniwersytet SWPS w Katowicach

IMG_1038

Praktyczna wiedza miała służyć przede wszystkim nauczycielom i pedagogom, aby jeszcze lepiej mogli porozumiewać się z dziećmi i młodzieżą. Uczestnicy poznali podstawy teoretyczne oraz metody doboru filmów do pracy. Wypracowali narzędzia niezbędne w procesach wspierania uczniów w zakresie kształtowania systemu aksjonormatywnego oraz wzmacniania relacji społecznych.

Dodatkowo zastanawiali się nad „mityczną strukturą wybranych dzieł filmowych oraz ich katarktyczną mocą”. Rozmawiali o zaletach i wadach wspierania lekcji obrazem filmowym. Na innych zajęciach z kolei uczestnicy poruszali trudne i niewygodne tematy, z którymi młodzież ma obecnie do czynienia.  Warsztaty prezentowały krótkie formy filmowe dla dzieci i młodzieży oraz metody pracy z nimi.

DODATKOWE MATERIAŁY:

Ja jestem z Żor, a Ty skąd? Tu masz mój numer – takie i podobne zdania usłyszałam parokrotnie w trakcie zaledwie jednych warsztatów. Ledwo po ich zakończeniu mój portfel wypełnił się wymienianymi pospiesznie wizytówkami i obietnicą wspólnej współpracy nad scenariuszem stworzonym podczas zajęć. Dzielenie się wiedzą i spostrzeżeniami, otwartość na drugiego człowieka oraz niewyczerpujące się tematy do rozmów, to jakości, jakich nie sposób wyrazić liczbami.

Możemy powiedzieć śmiało – nie ma kina bez psychologii. Nie można zrobić filmu nie zastanawiając się nad tym, jakie relacje między nami istnieją – powiedziała Magdalena Miśka-Jackowska na rozpoczęcie panelu dyskusyjnego w drugim dniu konferencji. Odkrywając z każdym następnym spotkaniem, jak ścisłe są związki tych obu dziedzin, nie można sobie wyobrazić, by konferencja nie powróciła w przyszłym roku, by nadal analizować kolejne aspekty relacji film-psychologia.” – Filmowe Południe

IMG_1331

Najważniejsze podziękowania należą się mojej ekipie, bez której mogłabym tylko pomarzyć o takiej Konferencji! Agnieszko, Michale serdecznie dziękuję za zaangażowanie od początku, aż do teraz. Za godziny spędzone na pisaniu maili, wysyłce informacji i tworzeniu programu. Praca z Wami to była czysta przyjemność! Dziękuję Dziekan katowickiego wydziału Uniwersytetu SWPS prof. Katarzynie Popiołek, za zaufanie i wiarę w sukces kolejnych edycji.

Na zakończenie dziękuję poniższej ekipie – studentów i absolwentów, którzy spędzili kilka dobrych tygodni na przygotowaniach i byli zawsze na czas!

  • Agnieszka Gęca, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Pedagogiki i Psychologii
  • Agnieszka Gilner, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Pedagogiki i Psychologii
  • Karolina Heizig, Wydział Zamiejscowy Uniwersytetu SWPS w Katowicach
  • Patryk Heizig, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Pedagogiki i Psychologii
  • Weronika Kozak, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Pedagogiki i Psychologii
  • Oliwia Lai, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Pedagogiki i Psychologii
  • Justyna Lipka,Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Pedagogiki i Psychologii
  • Monika Mihułka, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Pedagogiki i Psychologii
  • Agnieszka Ortman, Wydział Zamiejscowy Uniwersytetu SWPS w Katowicach
  • Eryka Probierz, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Pedagogiki i Psychologii
  • Wiktor Trybała, Wydział Zamiejscowy Uniwersytetu SWPS w Katowicach
  • Krystian Wiśniewski, Wydział Zamiejscowy Uniwersytetu SWPS w Katowicach
  • Kamil Wójcik, Wydział Zamiejscowy Uniwersytetu SWPS w Katowicach
  • Patryk Żmudziak, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Pedagogiki i Psychologii

Za wykonanie zdjęć ślicznie dziękuję:

  • Patrycji Frysch
  • Ani Pordzik
  • Sabinie Rudzik
  • Tymoteuszowi Staniek

Więcej zdjęć na Facebooku.

DO ZOBACZENIA ZA ROK :)))